Företagssponsring av krig
Intro
- Varför ser man aldrig några företag som sponsrar krig? Tänk bara på vilken exponering man skulle få på nyhetskanaler som CNN!2 Varför har ingen tänkt på det här innan? Borde man ta patent på det?
Några varianter - företag för företag
- Nike: "The boots that bring freedom to the countries of the world"2
- Coca Cola: Tänk dig en FN-styrka som just har befriat en liten by, och soldaterna hälsar byborna välkomna till friheten genom att överlämna det främsta tecknet på frihet - en Coca Cola-flaska...1
- McDonalds: "McAmmo - do you want fries with that?".1
- Siemens: Har nästan samma blå färg som FN's blåa hjälmar.1
- McDonalds: Tänk dig att vakna upp på Ronald McDonalds fältsjukhus. 1
- Burger King: Napalmen2 och Eldkastaren1, för "Grillat är godast".
- På Ericssons styrelsemöte: "Vi sponsrar det här fotbollslaget, de här handbollsspelarna, och det här kriget i Västafrika".2
Epilog - Verkligheten överträffar dikten
- Det tog inte en vecka från det att ideérna började poppa upp förrän verkligheten slog en i ansiktet...3
Mer stuff:
- Gå upp till mera länkar.
Detta stuff av:
- 1: Claes Månsson, första versionen publicerad 2000-09-18.
- 2: Olle Lindell.
- 3: Lars Hansson.
- Om någon har något att lägga till eller vill ha sitt namn attributerat till någon av varianterna: mejla mig så fixar jag det...